tisdag 18 januari 2011

0 vision i trafiken javisst, på sommaren men inte på vintern om det snöar.

Har med bävan läst lokaltidningarna under flera veckor och måste tyvärr beklaga den utveckling som ses både inom sjukvården och inom snöröjningen. Ibland får jag en förnimmelse om att hanteringen av sjukvården och hanteringen av snöröjningen i Blekinge är sammanlänkade på något konstigt sätt.

Snön, där handlar det om pengar, inte tu tal om något annat. Att skylla de dåliga vägarna på miljöansvar är nog det mest bedrägliga man kan göra. Vi bilägare är statens mjölkko oavsett vilken som styr. Tyvärr får vi inte tillbaka bråkdelen av de pengarna, vare sig i nya vägar eller i snöröjning. Förlåt mig om ni alla underentreprenörer känner er träffade, det är inte min mening. Nej den största boven är Trafikverket som sätter normen i upphandlingen. Avstånd mellan snöpinnar, hur mycket snö som skall finnas på vägen innan underentreprenören får skotta. Vilka vägar som får saltas och om man saltar fel så får underentreprenören böter. Det finns en uppsjö av olika parametrar vid upphandlingen bara för att sänka kostnaderna för staten.

Vad Trafikverket gör nu är istället att föra över kostnaden på oss enskilda bilägare och fram för allt till försäkringsbolagen. Snacka om bedrägligt beteende 0 vision javisst, på sommaren men inte på vintern om det snöar. Jag förstår inte att försäkringsbolagen har reagerat, om jag varit styrelseordförande i något av dessa bolag så hade jag i alla fall agerat, men nu är jag ju inte det därför så skriver jag här i min lilla blogg.

Upp till kamp i alla fall när det är vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar