torsdag 18 november 2010

Välfärdens medarbetare

I flera artiklar i tidningar samt blogginlägg på nätet har många gjort sakliga och kraftfulla konstaterande om välfärden och om moderaternas roll. Jag i min tur kan konstatera att jag delar flera av dessa åsikter. Här nedan kommer en salig blandning varvat med mina egna tankar .

Jag väljer att citera Sofia Arkelsten när hon skriver i DN debatt att: Det är avgörande att partiet går vidare med förnyelsearbetet. Men det finns skäl för oss att vara självkritiska på flera områden. Vi har inte lyckats väcka tillräcklig nyfikenhet eller förtroende för Moderaterna bland välfärdens medarbetare. En viktig pusselbit inför nästa val är därför en fortsatt stark moderat närvaro i välfärdsverksamheterna och visst har hon rätt i sak.

Jag för min det tror dock inte att det räcker, utmaningen som jag ser det är att få hela partiet att ta till sig av förnyelsearbetet. Vi på lokal och regional nivå måste våga fullfölja förnyelsen. Det kommer att innebära att nya människor släppas fram och att det fortsatta förnyelsearbetet inom just välfärdsfrågorna måste grundläggas och drivas ur ett lokalt regionalt perspektiv. Vi kan inte vara ett parti som alltid förknippas med privatisering utan bli ett parti som framstår som en garant för välfärdspolitiken där vi klart och tydligt slår vakt om både medarbetarna och patienterna inom vården.

Landstingsvalen handlar huvudsakligen om sjukvårdsfrågor och i riksdagsvalet 2010 vallokalsundersökning som sedan en tid tillbaka görs vid varje val, ställs frågan, vilken betydelse hade sjukvården för ditt val av parti i riksdagsvalet idag? Där kan man se en minskning från 64 % 2002 till 49 % 2010. Detta är en minskning men, det som ter sig mer oroande är den nedåtgående trenden. Denna trend visar på risken för minskat intresse för just landstingsvalen, det är ju där många av välfärdsfrågorna hanteras.

Tyvärr kan jag konstatera att vi moderater inte lyckats fullt ut med att öka förtroendet i flera av välfärdsfrågorna. Det är mycket tydligt att Socialdemokraterna har fortsatt förtroende just där, när man för övrigt är nära en kollapsa på riksnivå.

Vad kan vi då göra för att väcka tillräcklig nyfikenhet för att öka vårt väljarstöd inom välfärdsfrågorna? Personligen tror jag att det handlar om att våga ta striden för bra arbetsvillkor för anställda inom vård- och omsorgsyrken. Först genom att föra en politik som värnar om högre löner och rätt till heltidstjänster för anställda i kommuner och landsting kommer vi moderater att bli relevanta för just dessa personer som är välfärdens medarbetare och oftast tillika kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar