söndag 21 november 2010

Miljonrullningen i Landstinget

Återigen kan man läsa om miljonrullningen i Landstinget Blekinges största del sjukvården, i både bloggar och i tidningar. Jag som landstingsanställd blir i alla fall inte förvånad, vi som är det så kallade fotfolket har för länge sedan förstått att ekonomin är i svängning, nyhet vadå! Det konstiga är att ingen säger något eller tar ställning för det som är det viktigaste inom sjukvården, vare sig politiker eller andra väl insatta människor, jag talar naturligtvis om patientsäkerheten.

Om jag förstått allt rätt, så har en stor omorganisation genomförts för att på så sätt minska kostnaderna. Flera konsulter har varit inblandade med mycket stora kostnader som konsekvens, vi snackar miljonbelopp och inte nog med det, i de nivåerna är det tvingande med upphandling, men det struntat tydligen vissa i. Många människor har under lång tid svävat i ovisshet om de ska få stanna eller om de ska bli tvungna att gå ut i en oviss arbetslöshet men så till slut, efter många konsulters konsultande och miljontals kronor rikare tas det viktiga beslutet.

Hundratals medarbetare som arbetar med det absolut viktigaste på golvet, ja just det patienterna ska sägs upp. Hallå där, om vi ska kunna få ta del av ex kö- miljarden och andra stimulanspaket så kan vi inte besätta den vårdande personalen med tjänstemän det begriper en 10 åring men tydligen inte de styrande.

Så när jag sitter här i min kammare och funderar på vad som händer blir jag så fruktansvärt frustrerad. Ingen, absolut ingen frågar de som faktiskt vet utan antar utifrån deras verklighet att de vet. Då är det inte så konstigt att det blir som det blir, total kaos. Ja ta det för vad ni vill, det är i alla fall mina funderingar och tills någon bevisat motsatsen så tror jag på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar