torsdag 16 juni 2011

Nu kan jag inte vara tyst längre

"Alla" förstår att det måste sparas i Landstinget Blekinge och allt tydligare ser jag att det finns pengar att spara. I sammanträdesprotokollet från Landstingsstyrelsen finns ett yrkande från Folkpartiet som lyder som följer. Att landstingsdirektören snarast ska utreda IT- verksamheten. Det framgår också att IT enheten består av 82 anställda OJ OJ vad blir det i personalkostnader? Men, men, nu kommer den springande punkten. För 2010 upphandlades konsulttjänster för hör och häpna 51 263 000 kronor.

Hallå! för alla dessa pengar kan man göra mycket inom sjukvården ex vårda sjuka, kom kanske som en överraskning? Tänk om en del av dessa pengar hamnat på dialysavdelningen i Karlskrona, då kunde kanske de mest sköra och utsatta patienterna som finns i verksamheten fått vara kvar och inte mot sin vilja tvångsförflyttades till Karlshamn vilket är ett sätt för verksamheten att spara pengar.

Jag menar inget ont om Karlshamn, men om en behandling har pågått i flera år på ett ställe och man känner sig trygg med personalen och allt annat runt omkring kan det vara förödande att flytta mot sin vilja.

Så till sist, Folkpartiet fick igenom sitt yrkande. En överraskning :)må jag säga.

Jag återkommer i frågan, det är nog inte det sista vi hör om den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar