måndag 20 juni 2011

Pengar och ören

En ekvation som är svår att få ihop för många är hur man skall få pengarna att räcka. Särskilt om kostnaderna ökar och intäkterna minskar. I Ronneby kommuns budgetarbete är tvåårsbudget en helt ny företeelse, där fokuseringen år ett, är kronor och öre och år två, målen för verksamheten.

Ett problem som jag ser är, att det är svårt att sätta mål utöver vad som är lagstadgat, då medlen knappt räcker till den lagstadgade verksamheten.
Definitivt inte till mer, även om jag och många med mig vill satsa mycket mycket mer. Fast det är inget undantag med en vanlig ettårs budget heller, pengarna räcker inte till oavsett :(

Tänk vad konstigt, Socialstyrelsens tillsyn visar att äldreomsorgen alltför ofta utgår ifrån äldre som ett kollektiv. Att det begränsar möjligheten att låta den enskildes behov och intressen styra verksamheten. Det är den äldre på ett särskilt boende som måste anpassa sig till verksamhetens rutiner och bemanning, inte som det skulle vara, omvänt.

Om jag får möjlighet att bli gammal och flytta till särskilt boende så önskar jag mig en tillvaro som mer handlar om att bara vara jag, kanske kolla i ett fotoalbum och prata om gamla tider, att bli stimulerad till att göra saker. Ni vet, det där som handlar om att leva, för tiden tar slut det vet vi med säkerhet.
Problemet i dag är att man måste precisera allt detta med budgetsiffror, äska mer medel och konsekvensbeskriva. Kan tyckas helt absurt, men så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar