onsdag 8 december 2010

Bäva måne rekryterarna!

Som säkert många vet så ska 300 bort från Landstinget Blekinge och nu är det nog så att många av dessa har ett yrke där minst varannan kommer att gå i pension fram till 2025.

Därför tror jag att ett samlat grepp över landstingets personal och dess kunskaper måste göras och det ganska snart så att vi inte hamnar i ett akutläge och inser att ingen kompetent vårdpersonal finns att tillgå. Jag säger det nu i förebyggande syfte.

Arbetsförmedlingen har sammanställt en lista över de ca 1,6 miljoner personer där flest väntas gå i pension de närmaste åren och vården är den bransch som dominerar .

Tio i topp i procent

1 Speciallärare 66
2 Distriktssköterska 65
3 Tandsköterska 61
4 Barnsjuksköterska 58
5 Gymnasielärare yrkesämnen 56
6 Barnmorska 55
7 Biomedicinska analytiker 55
8 Sjuksköterska, psykiatri 54
9 Tandläkare 54
10 Röntgensjuksköterska 51

1 kommentar:

  1. Mitt i prick igen Susanne!
    Just därför ställde jag frågan hur mycket det skulle kosta, hur många det skulle röra sig om och om vi fick ta kostnaden ur omställningsmedlen att gå lägre ner i åldern när man erbjuder avtalspension. Att skicka hem alla vikarier är INTE bra! De är ofta unga och nyutbildade och de ska vi vara mkt. rädda om för att klara framtida personalbehov.
    Jag fick svaret att det gick inte. Inga omskrivningar där inte utan bara. Det går inte. Och det är inte sådär bara till att få talar tid på styrelsemötet. Så varför det inte går vet jag inte...
    /Petronella

    SvaraRadera