torsdag 26 augusti 2010

Svaret från JAn Anders på min interpellation

Interpellationssvar till Susanne Lundgren angående Ronneby flygplats.

Susanne Lundgren ställer i sin interpellation tre stycken frågor till mig med anledning av att Miljöpartiet uttalat att man vill onödiggöra allt inrikesflyg söder om Sundsvall.

Den första frågan lyder; Vilka risker/vilket hot ser JanAnders Palmqvist för Ronneby flygplats framtid?”

Susanne Lundgren skrev sin interpellation i juni 2010, alldeles i början av sommaren. En efterlängtad sommar efter en vinter som vi som bor på delar av det norra halvklotet, USA och Europa, upplevde som bitande kall och med snökaos. Bilden vi har är att det var en extrem vinter, vilket det också var på det viset att det faktiskt när det gäller den globala medeltemperaturen var en av de varmaste vi haft sen vi började mäta temperaturen! Det är en konsekvens av en långsiktig trend av uppvärmning. En uppvärmning som bl.a. är en följd av stigande koldioxidhalter i atmosfären.

Totalt sett kommer uppvärmningen också att innebära att det regnar mer. Exempel på detta har vi sett i sommar i tex Kina och Pakistan. Men vi kommer också att få mer problem med torka. Torra områden kommer att få det ännu torrare. Tyvärr är det ju så att vi i väst, framför allt den rikaste andelen av befolkningen som orsakar mycket av utsläppen, inte vill ändra vårt beteende förrän det drabbar oss själva, oavsett entydiga signaler om att vi måste. En annan konsekvens av en stigande global medeltemperatur är stigande havsnivåer, där även måttliga höjningar av nivån kommer att innebära katastrof för många miljoner människor i fattiga länder.

Men det finns hopp! Även om det verkar svårt att enas politiskt idag går det att motverka klimatförändringarna. Som nästa alla inser handlar det om att drastiskt minska utsläppen av koldioxid. Därför måste vi agera nu. Att undvika göra nödvändiga förändringar i väntan på att de blir akuta förvärrar problemen.

Ett område där investeringar måste göras är inom transportsektorn. Självklart går det att ställa om transporterna till att också de ska bli hållbara. Det första som krävs är en politisk vilja att så ska ske.
Näringslivet och enskilda ska även i fortsättningen ha tillgång till bra kommunikationer, det tror jag ingen ifrågasätter. Men vi kan ana att framtida flyg kommer att stå inför stora utmaningar. Dels att oljepriserna kommer att öka, dels att klimatinsatser av olika slag kommer att göra flyget dyrare och dels att människor blir mindre benägna att flyga pga av ökad medvetenhet. Detta tillsammans med flera andra skäl är ju orsakerna till att allt fler länder är i full gång med att bygga snabbjärnvägar. Vilka konsekvenser detta kommer att få för Ronneby flygplats kan det självklart finnas olika uppfattningar om, men att vi kommer att bli berörda är nog ställt utom allt tvivel.

Med denna bakgrund är det, tycker jag, därför angeläget att investera i järnvägens utveckling. Skapas möjligheter till ökat utbud och kortare restider är förutsättningarna goda för att järnvägsresor, såväl regionala som långväga, kommer att få en ökad efterfrågan. Det första som krävs är en politisk vilja och ambition att åstadkomma en förändring.

Miljöpartiet de gröna framförde till klimatberedningen tre åtgärder när det gällde flyget, varav den ena var att det skulle antas ett mål om att år 2020 ska det svenska inrikesflyget söder om Sundsvall bli onödigt och ersatt med snabbtåg eller andra färdmedel.
Jag tror att detta förslag från början kom från ett seminarium Miljöpartiet anordnade den 5 december 2007. Vid det seminariet var SJ.s VD Jan Forsberg en av inbjudna talare. Rubriken för Forsbergs anförande var just hur SJ ska kunna ersätta allt inrikesflyg söder om Sundsvall
(Gotland undantaget)!

Det angavs också i SJ ABs remissvar till Näringsdepertamentet den9 oktober 2007, angående ”Inriktningsunderlag inför den långsiktiga infrastrukturplaneringen för perioden 2010 -2019.”

I remissvaret anges följande ”I inriktningsplanen behövs en analys av den totala volymen av person- och godstrafik som förväntas 2020. Dagens totala resandemönster visar tydligt var järnvägens trafikökning kommer att ske. SJs bedömning är att volymtillväxten är sådan att det redan under planperioden behövs ett nytt höghastighetsnät. Nätet ska täcka de trafikintensiva stråken Göteborg-Stockholm och Stockholm- Malmö/Köpenhamn med separata banor för 250 km/tim och blandad trafik Göteborg-Malmö och Stockholm-Sundsvall-Umeå. Ett sådant nät kommer att ta över i stort sett alla transporter från inrikesflyg i södra Sverige.”

Vidare anger man i sitt remissvar följande; ” Det är sannolikt att flyget och i synnerhet lågkostnadsutbudet kommer att påverkas av kostnadsökningar och miljökrav och koncentreras till de starkaste trafikstråken med de bästa produktionsförutsättningarna.”

”Fjärrtåg kan med rätt förutsättningar i ett effektivt nätverk, utgöra en stark konkurrent för långväga bilism och inrikesflyg. Det torde vara fullt möjligt att inom något årtionde ersätta allt kortväga inrikesflyg i den södra halvan av Sverige och i de stora stråken förvandla bilresande på längre sträckor till ett irrationellt beteende.”

Jag tror att det är utifrån dessa formuleringar som Miljöpartiet formulerat sin målbild, att onödiggöra allt inrikesflyg söder om Sundsvall.

Jag delar den visionen, men tror att det inom några årtionden inte kommer att bli möjligt att uppnå detta mål för Blekinges del. Därför tror jag att det kommer att finnas behov av Ronneby flygplats under flera decennier framåt. Visionen utgår nämligen från att alla sträckor från orter söder om en linje Östersund – Sundsvall kan trafikeras till och från Stockholm på tre timmar eller mindre. Hotet mot Ronnebys kommunikationer är därför inte visionen, utan i stället att marknaden för flygplatsen viker av andra skäl och att det inte finns några alternativ. Därför är det angeläget att verka för kraftfulla investeringar i järnvägsnätet som även kommer Blekinge till del.
Jag ser gärna att Sydostlänken förverkligas och att det redan i planeringsstadiet tas hänsyn till att det ska vara persontrafik på banan. Jag ser gärna att den sk diagonalen i Skåne, mellan Kristianstad och Höör/Eslöv förverkligas. Jag ser gärna att det blir dubbelspår på Kustbanan, i vart fall delar av den.
Investeringar som alla bidrar till att knyta Ronneby och Blekinge närmre olika storstadsområden. På så sätt blir hela länet attraktivare för olika företag att verka i.
Att inte arbeta för dessa framtidsinvesteringar och enbart nöja sig med att vi har en flygplats tror jag kan bli ödesdigert för länets och därmed kommunens utveckling.

En hållbar utveckling är möjlig. För att nå dit krävs politisk vilja. Men politik är också att välja eftersom nödvändiga resurser inte är obegränsade. Vi har så mycket framför oss som kräver gemensamma insatser. Därför väljer jag investeringar i en hållbar utveckling före fortsätta skattesänkningar.

Därmed går jag över till Susannes andra fråga; ” Vad händer om Miljöpartiets förslag blir verklighet?”

Om all inrikes flygtrafik söder om Sundsvall ska onödiggöras krävs kraftfulla investeringar i järnvägsnätet. Det måste ske både i ett utbyggt höghastighetsnät och kompletterande investeringar i befintligt bannät. Detta kommer att bli ett mycket betydande bidrag till att uppnå de transportpolitiska målen avseende miljö och klimat.

Det kommer också kraftfullt att bidra till att det transportpolitiska målet om tillgänglighet nås. En effektiv fjärrtrafik möjliggör upplevelse och möten mellan människor och skapar därmed förutsättningar för kunskapstillväxt, samverkan och livskvalitet.

När det gäller trafiksäkerheten så innebär en överföring av godstransporter och persontrafik från väg till järnväg att chanserna ökar avsevärt att uppnå 0-visionen beträffande dödade och skadade i vägtrafiken.

Sverige har också ett transportpolitiskt mål om ökad jämställdhet. Undersökningar har visat att tåg är ett transportmedel som uppskattas av kvinnor. Hänsyn till miljö, komfort och att slippa köra bil brukar anges som skäl vid enkäter. Man kan då hävda att järnvägen är ett jämställdhetsfrämjande färdmedel. Slutsatsen blir därför att järnvägsinvesteringar främjar jämställdheten.

Sammantaget gör detta att jag anser att vi bör ta till oss Susannes fråga något omformulerad. Om frågan lyder; Vad bör vi göra för att Miljöpartiets förslag ska bli verklighet och vad kan vi göra i Ronneby?, så får vi ett mer proaktivt förhållningssätt till de stora utmaningar som vi har framför oss.
Jag har redan nämnt angelägna investeringar för Blekinge och Ronnebys del i Sydostlänken, diagonalen i Skåne och dubbelspår på Kustbanan. Till detta bör läggas utformning av reseterminaler och resecentra för att underlätta för kollektivtrafiken att konkurrera och utvecklas i ett bilsamhälle. Vi måste därför planera för angörings- och parkeringsmöjligheter för bilar i anslutning till resecentra. Men vi kan också anta att cykelanvändningen kommer att öka i ett samhälle där klimatfrågorna får högre prioritet. Vi skall därför fortsätta att bygga ut cykelstråk. Vi måste också ha en långsiktig planering av vår markberedskap för kommande järnvägsinvesteringar. Vi har i Ronneby gjort en hel del, men mycket återstår. Det gäller då inte bara investeringar i järnvägar utan också i kringliggande kollektivtrafikinvesteringar. Exempel på detta är att underlätta ett ökat kollektivtrafikresande från Johannishus genom att det byggs en cykelväg mellan Listerby och Johannishus. Medel från vägsatsningar, tex förbifarter Backaryd och Hallabro, till investeringar i ytterligare en mötesplats på Kustbanan bör också vara möjligt att genomföra.
Susannes tredje fråga är om jag för diskussioner med Miljöpartiet angående framtiden för inrikesflyget i Ronneby. Svaret är att det jag nu har redovisats är diskussioner som förts mellan företrädare för de politiska partier som är representerade i fullmäktige i Ronneby. Jag har fört motsvarande resonemang i Region Blekinge. Jag har under mandatperioden i en rapport ”Politik för en ny balanspunkt” medverkat till att sätta större fokus på klimatfrågan inom olika politikområden. Sammantaget har jag uppfattat att de synpunkter och förslag jag fört fram delas i stor utsträckning av Miljöpartiets företrädare i Blekinge och Ronneby.

JanAnders Palmqvist
Kommunstyrelsens ordförande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar