torsdag 26 augusti 2010

Och så mitt genmäle.

Det märks att det är valtider. Tre korta frågor från mig, blir ett svar på tre tätt skrivna A4-sidor. Det som är förvånande och nydanande i det hela är att svaret kommer från en traditionsbunden socialdemokrat som anammat det rödgröna samarbetet, att han håller ett brandtal för Miljöpartiets politik. ”Ur led är tiden” för att travestera Hamlet.

Det som dock bär upp traditionsbundenheten är oförmågan att se längre än till dagens teknik. Allt handlar om att flyget är förkastligt och ondskefullt, och att tåg är alla goda gåvor till mänskligheten. Sedan utformas handlingsplaner därefter. Visst är det naturligt när VDn på SJ framhåller tågens förträfflighet. Det är hans uppgift. Men vi som är politiker skall kritiskt granska det, och även söka annan information om hur framtiden kan te sig.

Palmqvist nämner i sitt svar att visionerna om höghastighetståg inte kan bli verklighet på ett par årtionden. Jag håller med om det. Det är just visioner och inte några skarpa genomförbara förslag det handlar om. Sådana visioner kommer att stötas och blötas i många olika fora innan de kan bli något genomförbart av det. Redan nu kan jag se vissa svårigheter. Det handlar främst om stamnäten som blir höghastighetsnät. Men matarnäten då? Om vi i Ronneby skall ta oss först till Malmö för att sedan åka höghastighetståg till Stockholm är tidsvinsten uppäten många gånger om. Och det är restiden vi hela tiden vill minimera. Inte minst för arbetsresor. Att ha personal på dyr arbetstid som reser är föga effektivt, och det är inte alltid man kan utföra arbete under den tiden. Av det långa svaret på interpellationen tycker jag mig inte höra något resonemang kring detta.

En annan traditionsbunden egenhet är oförmågan att se hur flyget kan utvecklas till något miljövänligt. Jag har lika lite svar på detta som jag har på frågan om tidsåtgången för matartrafiken till höghastighetståg. Men jag vet att det forskas en hel del, och vad som kommer ut av det vet vi inte. Inte heller om och när, men hux flux kommer troligen något fram. Likaväl som bilindustrin för fulla muggar håller på att hitta alternativ till oljebaserade bränslen håller flygindustrin på med detta. Men forskning är ju nu något av det hemligaste som finns i varje företag, och så länge man inte offentliggjort något är det svårt att ha uppfattningar.

Men låt mig ta några exempel. För 30 år sedan hade vi folkomröstning om kärnkraft. Avfallsfrågan var det som mest stod i fokus då. Idag har vi en helt annan typ av kärnkraftverk än 1980 som gjort att många som då var motståndare har tänkt om. Den kärnkraftsteknik som finns idag har helt andra förutsättningar. Det lär finnas långt gången forskning om hur det utbrända kärnbränslet skall kunna upparbetas och återanvändas. På samma sätt kommer det då och då ut uppgifter om teknikutveckling av flygbränsle. Vad jag menar är att vi inte får låsa fast oss i, vad vi vet idag och smälla på dyra investeringar som mycket väl kan vara värdelösa när de är färdigställda.

Vad är det som säger att höghastighetstågen inte går samma väg till mötes som 80-talets modefluga inom kontorsrationalisering. Det papperslösa kontoret. Ett projekt som fick dagens största svenska företag Ericsson att så när står på öronen. Pappersförbrukningen har knappast gått ner de senaste 25 åren, snarare tvärtom.
Vad är det som säger att inte flygenergifrågan kan gå samma väg till mötes som blindtarmsinflammation. Om man insjuknade på 1800 i detta så var man troligen död dagen efter. Det fanns ingen hjälp att få. Idag är det ett i sammanhanget tämligen simpelt ingrepp som en rutinerad kirurg gör, höll på säga, med förbundna ögonen.
Allt detta är inte frågor vi äger här i Ronneby, men vi måste hålla oss a-jour, med vad som sker, och vad som kan tänkas komma att ske. Vår primära uppgift är , vad som händer de närmaste åren, i det läget vore en nedläggning av flygplatsen i Ronneby ett mångt mycket hårdare slag för Blekinge i allmänhet och Ronneby i synnerhet än vad nedläggningen av de stora industrierna var sammantaget.

Flyget underlättar för internationellt utbyte. Något som inte minst främjar förståelse mellan olika folk och underlättar för enskilda människor att leva sina liv självständigt. Ett sådant exempel är Miljöpartiets eget språkrör Maria Wetterstrand. En partiledare i Sverige som är gift med en vice partiledare i ett systerparti i ett annat land, Finland. En familjebildning som hade varit svår att upprätthålla utan flyg, men som nu är verklighet. Flyget är här ett exempel som gett två personer möjlighet att leva sina liv självständigt, och inte där den ene reduceras till en respektive till den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar