måndag 14 juni 2010

Fortsättning följer.....

I mitt förra blogginlägg oroade jag mig över hur det kommer att gå för alla de ungdomar som nu har kastat av sig skolans ok för att i stället kliva in i den något osäkra rollen som arbetssökande. Inte är jag mindre orolig när jag läser följande i tidningen Entreprenör #5 2010. Enligt beräkningar har varje arbetsförmedlare förmedlat knappt ett jobb per månad under 2009. Ett jobb var fjärde månad till en person under 25 år.

Vidare kan man läsa att Svenskt näringsliv i en rapport riktar skarp kritik mot Arbetsförmedlingen för ineffektivitet och byråkrati. Alltså, om statistiken stämmer, förstår i alla fall jag, kritiken. I ärlighetens namn får jag erkänna att jag i dagsläget inte har tittat på den privata sektorn vad gäller arbetsförmedling.

I Ungdomsindex 2010 rankar 22 länder utifrån hur bra de är att ta tillvara ungdomsgenerationens potential. Indexet är en sammanvägning av faktorerna arbetslöshet, företagande, chefskap, utbildningsnivå, inkomst, köpkraft, attityder till unga och självupplevd hälsa. Sverige är bara 14:e bästa EU land att leva i för ungdomar. Här hör jag varningsklockorna ringa! En vän av ordningen frågar sig naturligtvis, finns det något som vi kan göra? Jovisst kan vi det, till att börja med måste vi lyssna på de unga. Det är ju dem det handlar om.

Charlie Hansson, entreprenör och riksdagskandidat, presenterar i en debattartikel på Politikerbloggen. http://www.politikerbloggen.se/2010/06/14/32855/ fem förslag som han anser minskar arbetslösheten bland unga. Hansson är Socialdemokrat.
Bland annat vill han införa entreprenörskap och företagande som en obligatorisk del av undervisningen i grund- och gymnasieskolan.

Delar av det förslaget ligger redan i vårt 100 punkt program som vi Moderater tillsammans med Centern och Ronnebypartiet "Ronnebyalliansen" har jobbat med i över ett år.

Ett koncept med syfte att stärka ungdomars entreprenörsegenskaper är sommarlovsentreprenörer. Det äventyret började som ett initiativ i tre kommuner i västernorrland för tio år sedan nu är det spritt över hela landet, även till Blekinge. Man arbetar aktivt mot gymnasieskolan, både för att förändra attityden och träna på entreprenörskap. Programmet syftar till en ökad förståelse för vad det innebär att driva ett företag. Alla kan inte bli entreprenörer, men har man egna erfarenheter är steget inte lika långt. Det de ansvariga för konceptet vill förmedla är, Skapa din framtid.

Det är nog så att vi måste ge ungdomarna de verktyg som behövs, kosta vad det kostar vill och det nu. Då är jag säker på att vi kommer att ha helt andra siffror i mätningar som genomförs runt omkring oss i frågor som handlar om ungdomars välfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar