lördag 12 juni 2010

Lyckliga studenter



I går fick det regniga vädret stryka på foten för en härlig student skiva. För första gången var jag i Sölvesborg när studenterna, glada i hågen sprang ut från Furulundsskolans port för sista gången. Utan egentligen vilja det förmörkades mitt sinne när jag tänkte att nu börjar allvaret för dessa ungdomar. Det är ju ingen hemlighet att vi i Sverige och Blekinge har en mycket hög ungdomsarbetslöshet.

Här för leden träffade jag på två mycket glada ungdomar som påpekade att om det är något som vi som politiker ska göra så är det att förbättra ungdomars villkor, jag måste hålla med, vi gör åt pipsvängen alldeles för lite. Det är inte rimligt att om de skall få ett jobb så måste de flytta till Norge. Inget ont om Norge men det är enligt mitt förmenande alldeles för långt pendelavstånd.

Vad kan vi göra då? Frågar säkert en vän av ordning. Jag har naturligtvis inga ess i rockfickan men det är viktigt att alla slår sina kloka huvuden ihop och lyfta upp frågan högst upp på dagordningen lokalt, regionalt och på riksplan. Det är ju faktiskt ungdomarna som ska se till så att vi får något att leva av när vi går i pension.

En tös berättade härom dagen och att nu äntligen, har man från arbetsförmedlingens sida tagit tag i henne situation. Hon var en av dessa glada studenter som sprang nerför Munktrappan i Ronneby förra året och varit arbetssökande sedan dess. Min spontana reaktion var att äntligen händer det något, men när hon sedan berättade att man förväntas jobba som de anställda men med 3200 kr i månaden, samma summa som hon har utbetalt utan att göra något, kan man ju ställa sig frågan om systemet i sig inbjuder till att utnyttjas.
Jag får lova att säga som en av de närvarande på studentskivan så gulligt påpekade till den stiligt klädda studenten.

”Tänk på att du äntligen slipper ifrån skolan och alla kraven som du tyckte var så jobbigt men som du senare i livet egentligen kommer att tycka var den minst bekymmersamma tiden i ditt liv”.

Lycka till alla ungdomar hoppas ni får möjlighet att göra det ni önskar här i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar